Potpiši peticiju i uključi se u borbu za kvalitetniju zdravstvenu zaštitu u HNŽ-U!

Sukladno čl. 52. Zakona o zdravstvenoj zaštiti FBiH zavod zdravstvenoga osiguranja županije provodi postupak dodjele ugovora o pružanju zdravstvenih usluga sukladno propisima o javnim nabavkama BiH. Drugim riječima, ugovaranje zdravstvenih usluga koje se financiraju sredstvima obaveznog zdravstvenog osiguranja mora biti jednako dostupno i javnom i privatnom sektoru.

Iako je to zakonska obveza, to u HNK-u ne vrijedi. Zašto, još uvijek čekamo odgovor koji će nam nadam se ponuditi nadležno tužiteljstvo. Budući da nema javnih nabavki, nema ni ugovaranja s privatnim zdravstvenim ustanovama, a to znači da s knjižicom ne možemo otići kod privatnika, nego isključivo u javne ustanove s kojima ZZO HNK-a ima sklopljen ugovor.

Nadležni u zdravstvu HNK-a svojski se trude godinama da građani/osiguranici/pacijenti znaju što manje, jer samim tim će manje postavljati pitanja i tražiti svoja prava. Kada smo građane HNŽ-a pitali kako im zvuči  – s knjižicom i kod privatnika, dobivali smo odgovore koji najbolje svjedoče koliko je nešto takvo nepojmljivo za njih. Bilo je začuđenih, koji su pitali pa šta će mi knjižica kod privatnika, kao i mnogo onih koji su komentirali da je to nemoguće, nepojmljivo, ukratko – ma nema šanse!

Kako Hercegovce pokrenuti, potaknuti da se uključe u borbu za svoja prava?!

Tragom odgovora postavljat ćemo pitanja:

Je li vama normalno da se na magnetnu rezonancu čeka 3 mjeseca, odnosno 1 mjesec ukoliko ste onkološki pacijent? Je li normalno da mi čekamo, a da Tuzlaci i Travničani s knjižicom taj pregled dobiju u privatnoj ustanovi u roku 48 sati na temelju ovjeren knjižice i uputnice? Nerijetko taj pregled obave upravo u srcu Hercegovine u jednoj od privatnih klinika.

Je li normalno da u čekaonici te privatne klinike zajedno sjede Tuzlak s knjižicom i Mostarac  s novčanikom, u kojem mora biti najmanje 300-400 KM?!

Je li normalno da mi šutimo, trpimo i plaćamo, a sve zato jer naš ministar jednostavno ne želi donijeti zakonitu odluku vezano za ugovaranje zdravstvenih usluga, koja će uključivati javne nabavke, a samim tim i mogućnost ugovaranja s privatnim ustanovama.

Ako odete na stranicu zavoda u Tuzli možete pronaći sve podatke o javnim nabavkama, kada su objavljene, kada i s kim su sklopljeni ugovori. Isto vrijedi i za ZZO SBK, na stranici zavoda objavljeno vrlo transparentno u koje privatne klinike izabrane na temelju javnog poziva možete otići s ovjerenom knjižicom.

Pozovemo ZZO USK u Bihaću i tražimo informaciju vezano za ugovaranje zdravstvenih usluga gdje nas informiraju da su javni pozivi objavljeni, da ih možemo vidjeti na portalu javnih nabavki  i da se ubrzo  kreće u procedure ugovaranja.

Pozovemo ZZO KS u Sarajevu i dobijemo informaciju da u 2023.  s knjižicom osiguranici mogu koristiti usluge 3 privatne ustanove za usluge obiteljske medicine, ali i da će uskoro objaviti javni poziv za deficitarne usluge u vrijednosti 3 300 000 KM.

ZZO HNK-a nismo zvali. A zašto bismo i zvali instituciju koja svjesno godinama, uz blagoslov  resornog  ministra, nezakonito ugovara zdravstvene usluge, krši zakone na temelju kojih je registrirana, krši prava svojih osiguranika.  Pored svega, skriva i ugovore koje sklapa s javnim ustanovama od očiju javnosti.

No, zavirili smo na Portal javnih nabavki i vidjeli da ZZO HNK-a ima javne nabavke za potrošni materijal, izobrazbu svojih kadrova, raznorazne servise, od auta do računara itd. Lijepo je sve to vidjeti, no mnogo ljepše iz kuta osiguranika bilo bi vidjeti javne pozive za recimo dijagnostičke deficitarne usluge.

Moramo biti realni i reći da nigdje nije idealno stanje, ali druge županije se trude i idu u pravcu implementacije zakona koji će kreirati sustav u čijem središtu je pacijent. Možda se Tuzla može izdvojiti kao primjer pozitivne prakse kada je u pitanju zakonito ugovaranje zdravstvenih usluga i transparentnost u radu zavod ZZO TK. Nažalost, HNŽ je na samom dnu kada je u pitanju zakonito ugovaranje i transparentnost. Dovoljno je reći da se u HNŽ-u ugovaranje realizira na temelju odluke koja datira iz 2005. godine, da bi se prepoznao smjer kojem nadležni u oblasti zdravstva u HNŽ-u  teže.

Normalan razum, postavit će pitanje kako je to sve moguće u HNŽ-u?! Pa moguće je jer je godinama nezakonito poslovanje postalo „novo normalno“. Građani ne moraju znati zakone, ali ih moraju znati direktori, ministri, savjetnici, skupštinski zastupnici. Svi oni vrlo dobro znaju što su javne nabavke, što je plan i programi mjera, program zdravstvene zaštite, jedinstvena metodologija, ugovori, obim vrsta i kvaliteta zdravstvenih usluga itd. Mostar ima dva sveučilišta, a istovremeno šutnju akademske zajednice. Pitamo se gdje su ti silni pravnici, magistri, doktori prava, je li bar jedan od njih nekada pročitao Zakon o zdravstvenoj zašiti FBiH i prepoznao kršenje temeljnih ljudskih prava građana HNŽ-a.  Kada svemu navedenom dodamo i neefikasnost sudstva i tužiteljstva u HNŽ-u,  reklo bi se da malo nade za optimizam ima.

No, prije nekih 5-6 godina vodili smo slične bitke s istim „nadležnim“ uvjeravajući  ih da djeca ne trebaju plaćati participaciju, čuvenu „markicu“. Bilo je jednako teško, imali smo istu šutnju akademske zajednice i nenormalnu upornost Zavoda i resornog ministarstva da ustraju u namjeri da našoj djeci naplaćuju participaciju kroz markice.  No, na kraju smo  ipak smo uspjeli i danas djeca u HNŽ-u ne plaćaju participaciju.

Na stranici ZZO HNŽ-a piše: MISIJA – Osiguranicima HNŽ-a osigurati dostupnu, efikasnu i kvalitetnu zdravstvenu zaštitu i ostala prava iz zdravstvenog osiguranja.

Prema definiciji misija predstavlja osnovnu funkciju ili zadaću. Ako je u slučaju ZZO HNŽ-a to doista osigurati dostupnu, efikasnu i kvalitetnu zdravstvenu zaštitu, onda je krajnje vrijeme da se vrate u zakonske okvire i nastave u pravom smjeru. Ovaj sadašnji smjer je pogrešan.

Dragi Hercegovci, vrijeme da se pokrenemo. Samo aktivni i informirani građani mogu biti dio promjene. Mi nismo samo korisnici zdravstvenih usluga, mi smo i ključni financijeri zdravstvenog sustava. Novac mora pratiti pacijenta.

Potpišite peticiju kako bismo nadležne iz ZZO HNŽ-a i resornog ministarstva podsjetili da su na pogrešnom putu kada je u pitanju ostvarenje zadane misije. Provođenje javnih nabavki kod ugovaranja zdravstvenih usluga je zakonska obveza. Na taj način osigurava se put do najkvalitetnijih zdravstvenih usluga, nebitno  koriste li se usluge javnih ili privatnih ustanova, jer sve je to kapital ove zajednice i društva.

Tako kaže zakon, a podsjećaju godinama revizorska izvješća.

STOP diskriminaciji osiguranika u HNŽ-u!

S knjižicom i kod privatnika je zakonska mogućnost i naše pravo!

Ukoliko se slažeš,  klikom na link: https://chng.it/TVwQvRwhqr potpiši peticiju i uključi se u borbu za kvalitetnije zdravstvo u HNŽ-u.