Prodaja izvan poslovnih prostorija i prodaja na daljinu su posebni oblici prodaje koji za potrošače uvijek predstavljaju određeni rizik. Upravo zbog toga su kroz zakonodavni okvir propisana posebna pravila i obveze za trgovce, ali i prava potrošača, za sve one koji se odluče za takvu vrstu prodaje/kupovine.
Na prezentaciji ste kupili masažnu fotelju i shvatili da je to bila pogrešna odluka, i što sad?!
Je li vam se nekad desilo da dobijete telefonski poziv u kojem vas pozivaju na prezentaciju određenih proizvoda, uz obećanje poklona, popusta, vaučera i nerijetko ručka/večere/zakuske?Jeste li nekad prisustvovali prezentacijimasažnih fotelja na kojoj se istovremeno nudilo raznovrsno posuđe ili čudotvorni lijekovi?Jeste li možda nekada s telekom operaterom potpisali ugovor na ulici?
Sve gore navedeno kroz zakonodavni okvir definirano je kao ugovori zaključeni izvan poslovnih prostorija, odnosno, to su ugovori na osnovu kojih trgovac prodaje robu ili usluge potrošaču i koji se zaključuju:
- a) u toku poslovnog putovanja trgovca, izvan njegovih poslovnih prostorija;
- b) u toku posjete trgovca kući potrošača ili njegovom radnom mjestu kada se ta posjeta ne dešava na zahtjev potrošača;
- c) kao rezultat neočekivanog pristupa trgovca potrošaču u sredstvima javnog prijevoza ili na bilo kojem drugom javnom mjestu.
Budući da je sve gore navedeno vrsta prodaja kada se od potrošača očekuje da odluku o kupovini donosi brzo i pod određenim pritiskom, isto se smatra rizičnom kupovinom i potrošač ima zakonsko pravo odustati od takvih ugovora. Potrošač ima pravo da ne prihvati posljedice ugovora na način da pošalje pisano obavještenje trgovcu u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora.
S druge strane, zakonodavac je iz istih razloga i trgovca obvezao da u slučaju ugovora zaključenih izvan poslovnih prostorijaima obavezu potrošačima dati pisano obavještenje o njihovom pravu da raskinu ugovor zajedno sa imenom i adresom lica kojem se raskid upućuje.
Vrlo je važno naglasiti da potrošač nije obavezan navesti razlog za raskid ugovora niti platiti bilo kakve troškove ili naknadu u vezi s tim. Potrošač je jedino obavezan da plati troškove vraćanja proizvoda.
Kada potrošač iskoristi svoje pravo da raskine ugovor, trgovac je dužan da izvrši povrat novca uplaćenog za proizvod bez odlaganja u roku od 15 dana od dana kada je primio obavještenje o raskidu ugovora.